Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo je udavač?

Musím se přiznat, že vzhledem k tomu, co se děje v českém mediálním světě, tak mám stále větší problém s tím, kdo je udavač. Zdá se mi, že již nastal jistý sémantický posun.

I když jsem již velmi stár, tak německou okupaci nepamatuji. Víme, že v té době kvetlo nejenom české přímé udavačství, ale i užvaněnost a vychloubačství českého odboje, na což upozorňuje ve svých pamětech nikdo menší než Václav Černý. Byla by to jen akademická debata, kdyby tenhle stav nestál doslova mnoho lidských životů a i časté ochromení odboje. Leckdy rozumný Němec dokonce ochránil označené lidi, protože i na něj to nakonec byla moc silná káva.

Zde nebyli ale Češi nějakou výjimkou. Z ostudy kakbát mají zejména Rakušané, kteří se přivinuli na Hitlerovu hruď s takovým nadšením, že i on se zastyděl a nechal tajně vyložit z techniky ostrou munici, protože vše šlo tak hladce, že vůbec nebyla potřeba. Po válce se Rakušané sami označili za první oběť nacismu, potom co se vyznamenali zejména v koncentrákách a ve všem tom podobně krásném, s čímž obohacovali nacisté Evropu. Východu i Západu se tahle rakouská, necudná lež hodila, a tak tahle skvělá země nepotřebovala ani denacifikaci.

Velmi kolaborantsky se chovali i Francouzi, kteří sabotovali v armádě, když ještě bojovali, o čemž by mohli vyprávět i naši českoslovenští vojáci, kteří se zúčastnili francozské kampaně.

Za vlády komunistů mělo udavačství také velmi roztomilý ráz. Udavači bychom asi byli, kdybychom ohlásili na známe, že se nehodlají vrátit ze svého výletu do Jugoslávie, nebo přímo za Železnou oponu. Došlo by k tomu, že by nevyjeli. Někdo měl potřebu ohlásit, když někde něco slyšel, anebo viděl. Mohlo se to řešit švejkovsky, čemuž rozumný komunista nekladl překážky, ale mohlo se to řešit také tak, že označený nešťastník absolvoval soud, kdy byl pak odvezen do kriminálu, kde měl ve víru práce zpytovat svědomí a změnít třeba názor na hlavu státu, kterou v hospodě hanobil tím, že se o ní svobodně vyjadřoval. Myslím, že i tenkrát bylo pro rozumného soudce dost nepříjemné soudit takový případ.

Kdo je ale udavačem teď? V novinách se v poslední době setkávám s tím, že prý se stále častěji vyskytují "UDAVAČI"upozorňující na neplatiče daní.

V Americe mne kdysi upozorňovali, že neplatit daně je velmi nemravná, odsouzeníhodná věc.

Musím se přiznat, že na mne působí poněkud překvapivě, že kdo ohlásí zjevné daňové nepravosti, úniky, tak ten je českými novináři označován slovem udavač.

Ale je možné, že si vše nesprávně vykládám a slovo udavač už ztratilo svůj pejorativní ráz. Stalo se prostě slovem neutrálním a není nikterak hanlivé.

Pokud mu ale hanlivý nádech zůstal, tak se vlastně čeští novináři snaží ochránit neplatiče daní, protože čestného oznamovatele nazývají udavačem.

Udavačství bylo v Čechách vždy spojeno se závistí, škodolibostí, nenávistí, touhou po cizím majetku, nyní je již tedy spojeno i s oznamováním jakéoliv nepravosti.

Již rozumím těm novinářsksým výslechům toho pána, jenž si nahrál některé ty šibaly. Neviděli v něm mravného člověka, který chce zastavit nekalosti, ale pokleslého udavače, jemuž dávali pěkně za uši. Zajímevé je, že prostý občan to vidí velmi jasně.

Možná že novináři sami taky ze svých osvícených děl neplatí daně. No přiznám se, že platit daně mi žádné zvláštní potěšení taky nedělá.

Když si vzpomenu, jak jsem začal tohle milé vánoční povídání, tak ono se zase až tak moc nezměnilo.

Ale to už zase píšu úplný nesmysl. Rozhodně bychom zde nepsali tyhle články, a to se na blozích setkáme s pěkně kritickými pojednáními.

Ono se ale zase až tak moc neděje, protože slovo, co je dnes slovo...?

Autor: Jaroslav Cempírek | sobota 25.12.2010 11:15 | karma článku: 21,10 | přečteno: 2092x
  • Další články autora

Jaroslav Cempírek

Vzpomínka na anglického džentlmena Rudolfa Prokopa

Anglický džentlmen odešel Ohlédnutí za ředitelem Rudolfem Prokopem Myslím, že kolegové z jiných středních škol měli důvod nám Rudolfa Prokopa závidět. Tím hlavním důvodem bylo, že nás v totalitním režimu chránil silou své osobnosti.

4.12.2014 v 14:59 | Karma: 11,08 | Přečteno: 353x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Cempírek

Něžné vlny a divák naivka Proč tolik lidí chodí na tak špatný film

Byla sobota a já zahlédl na vývěsce kina Střelnice v J.Hradci název filmu Něžné vlny a poznámku, že jde o komedii. Kdyby to byla opravdu komedie, pomyslel jsem si, tak na to určitě jdu, ale po zkušenostech s několika posledními filmy, které jsem viděl, mezi nimi třeba Klauni, jsem byl velmi skeptický. Psáno pro Deník

19.1.2014 v 6:17 | Karma: 14,07 | Přečteno: 913x | Diskuse| Kultura

Jaroslav Cempírek

Aleš Háma zářil v Mata Hari

Psáno pro Jindřichohradecký deník Muzikály mám rád a největší zážitky z tohoto druhu umění mám z Broadwaye v New Yorku, kde jsem zhlédl Lions King, který mne dostal v mnoha rovinách. Dalším velkým zážitkem pro mne bylo filmové zpracování Fantoma opery. Samozřejmě že jsem viděl pár dalších muzikálů, a protože se rád poddávám jakémukoliv druhu umění, tak nepatřím mezi ty, kdo považují muzikál za pokleslé umění, a tak o málokterém muzikálu mohu říct, že se mi nelíbil.

17.11.2013 v 20:53 | Karma: 8,63 | Přečteno: 325x | Diskuse| Kultura

Jaroslav Cempírek

Současný český kapitalizmus nemá právo na existenci

Psáno pro Jindřichohradecký deník Možná že se někomu zdá titulek mého článku příliš provokativní, ale já jsem přesvědčen, že tomu tak není. Zabýváme-li se kořeny české demokracie, tak byly spojeny především s humanitou.

5.11.2013 v 6:20 | Karma: 15,97 | Přečteno: 1007x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Cempírek

Moderátorský diktát v předvolební kampani

Přiznám se, že jsem se v poslední době předvolební kampani nijak zvlášť nevěnoval, ale i to málo, co jsem viděl, mne překvapilo neuvěřitelnou arogancí a manipulací moderátorů.

16.10.2013 v 15:44 | Karma: 17,27 | Přečteno: 757x | Diskuse| Média
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Za napadení na koupališti v Dubí dostali tři muži až čtyřleté vězení

23. dubna 2024  10:45,  aktualizováno  11:17

Okresní soud v Teplicích poslal do vězení tři ze šesti obžalovaných v případu napadení mladíka na...

Kolegu lídra kandidátky AfD zadrželi, dával Číně informace z europarlamentu

23. dubna 2024  8:38,  aktualizováno  11:07

Německá policie zadržela v noci v Drážďanech spolupracovníka Maximiliana Kraha, lídra kandidátky...

Kadyrov má nekrózu slinivky, Kreml hledá nástupce, tvrdí investigativci

23. dubna 2024  11:03

Spekulace o zdravotním stavu Ramzana Kadyrova opět přiživil ruský exilový portál Novaja Gazeta...

Začaly vypovídat poškozené. Vyslechnout si je Cimický k soudu nepřišel

23. dubna 2024  11:02

V případu psychiatra Jana Cimického, který čelí obžalobě z několika znásilnění a desítek případů...

  • Počet článků 220
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2113x
Středoškolský učitel, občan České republiky